ימים של איבה

לא הרבה יודעים, כי גם אדם שמעד ונפגע בדרכו למרחב המוגן בהישמע אזעקה בעת אירוע בטחוני כפי שאנו חווים בימים אלה, מוגדר כנפגע איבה וזכאי לתגמולים מהמוסד לביטוח לאומי

מאת: חיים פרנק, משרד עו"ד חיים פרנק ושות'

אנחנו חווים ימים קשים, ימי מבצע "שומר חומות", שומעים אזעקות עקב ירי רקטות וטילים מעזה ליישובים רבים, לרבות כאלה שמעולם לא חוו שגרה כזו, יחד עם מהומות ופורענות בעורף.
במצב הביטחוני הנפיץ הזה, מתרחשות פגיעות רבות – פגיעות ישירות כמו פגיעה של רקטה בבית מגורים, פגיעה עקב רסיסים וכדומה, עליהן אין ויכוח שהנפגעים באירוע כזה מוגדרים נפגעי איבה.
אנחנו מדברים דווקא על פגיעות אחרות, שאינן ישירות, כמו למשל אנשים שנפגעו בדרכם לתפוס מחסה, שרצו במהירות למרחב המוגן בהישמע אזעקה, ובגלל הבהלה והלחץ, החליקו, מעדו, נחבלו וכתוצאה מכך נגרמו להם נזקי גוף. חשוב לדעת, כי גם אנשים שנפגעו בדרכם לתפוס מחסה, יכולים להגיש תביעה להכרה בהם כנפגעי פעולות איבה!

פעולת איבה היא, בין היתר, פעולת לחימה או פעולה של כוחות אויב של מדינת ישראל וכן מעשה אלימות או טרור שבוצע על רקע לאומי-אתני. על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה התש"ל- 1970, המוסד לביטוח לאומי אמור לשלם תגמולים וכן הוצאות על ריפוי, החלמה או שיקום בגין נכות שקרתה כתוצאה מאירוע האיבה.
מתוקף ההגדרות האלה, בקטגוריית נפגעי איבה נכללים גם אזרחים שביצעו פעולות כדי להתגונן (כמו ריצה למקלט, ממ"ד או ממ"ק) ונפגעו במהלך פעולות אלה. זה יכול להיות קשיש שמעד במדרגות למקלט הבניין, איש/ה שעצרו את רכבם, יצאו ממנו ורצו לחפש מרחב מוגן ונפלו תוך כדי הריצה המבוהלת, ואפילו נער ששמע את האזעקה, יצא מחדרו בריצה לעבר הממ"ד בביתו, נתקל במנוסתו ברהיט כבד ושבר כתוצאה מכך את הרגל.

אל משרדנו הגיעה תושבת העיר אשדוד, אישה צעירה שנקרא לה אורלי (שם בדוי). אורלי ירדה במהירות במדרגות הבניין בו היא מתגוררת, אל המקלט בזמן אזעקה, נפלה תוך כדי הריצה ונחבלה בקרסול, בברכיים ובכפות רגליה. כתוצאה מהנפילה, היא סבלה משבר בעצם השוק ואף נזקקה לניתוח לקיבוע השבר ולתקופת שיקום של שישה חודשים לאחר מכן.
בשמה של אורלי הגשנו תביעה לביטוח לאומי, להכיר בה כנפגעת איבה. חשוב לציין, כי בין הפרוצדורות ההכרחיות להוכחת הפגיעה, יש צורך באישור של הרשות המאשרת במשרד הביטחון.  רק לאחר שהרשות המאשרת קובעת, כי הפגיעה מאושרת כפגיעת איבה, הביטוח הלאומי מטפל בזכויות המגיעות לנפגע.
אחרי שהרשות המאשרת אישרה, כי אכן נשמעה אזעקה בגין פעולת איבה מצד ארגון הטרור חמאס, התיק של אורלי עבר לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, לקביעת שיעור הנכות המגיעה לנפגעת.
בשלב ראשון, אורלי קיבלה 20% נכות זמנית לששת חודשי השיקום, ולאחר מכן נקבעו לה 19% נכות קבועה. בסך הכול, הסכום אותו קיבלה מהמוסד לביטוח לאומי בגין הפגיעה עמד על כ-200,000 ₪.

חשוב להבהיר, כי מנגנון הפיצוי של ביטוח לאומי לנפגעי איבה אינו תלוי שכר (נתון מעודד עבור מי שהכנסתו נמוכה). לדוגמה, אדם שנקבעו לו 10% נכות קבועה בגין פעולת איבה, זכאי (על פי מנגנון חישוב הזכאות שבאתר הביטוח הלאומי), לסכום  של כ- 50,000 ₪.

המידע המוצג בכתבה זו הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת משפטית.

למידע נוסף הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון: 08-9108888

צור קשר